Președintele AMCOR povestește despre ”cei șapte ani de acasă” ai companiilor. Ce înseamnă etica în afaceri? Există un cod deontologic pentru cei care vor să-l respecte? Oamenii de afaceri sunt sau nu obligați, altfel decât moral, să respecte o serie de reguli în acest sens? Președintele Asociației Consultanților în Management din România, Sorin Caian, a răspuns acestor întrebări.
”Etica” este un cuvânt folosit din ce în ce mai des în relația cu activitatea comercială și reprezintă amprenta culturii organizaționale în raport cu mediul de afaceri, cel în care companiile își desfășoară activitatea. Aparent, companiile mari, care au dezvoltată o serie întreagă de funcțiuni în acest domeniu, sunt mai bine poziționate în a dezvolta un comportament adecvat, dar pot afirma fără teamă de a greși că acesta este influențat în primul rând de oameni, de cei care conduc activitatea companiilor. Etica este, dacă vreți, transpunerea bunului simț sau al celor șapte ani de acasă, atât de mult mentionați atunci când vine vorba despe educație și comportament uman civilizat.
Dificultățile financiare vin cu schimbări
Chiar dacă, în ultimii ani, multe dintre companiile din România și nu numai s-au confruntat cu mari dificultăți financiare,etica și deontologia sunt două reguli pe care companiile ar trebui să le respecte în orice situație, spun oficialii AMCOR. Desigur că greutățile financiare pot fi considerate a avea un rol în schimbarea comportamentului etic al companiilor și celor ce le conduc. Pe de altă parte, viața ne-a învățat că păstrarea principiilor sănătoase de business, a dentologiei profesionale sunt elemente care asigură succesul pe termen lung. Cred că ceea ce caracterizează mediul economic românesc este lipsa unei culturi a economiei de piață și învățarea acesteia numai din filmele americane, care duce uneori la un comportament haiducesc sau, așa cum ne place să dăm vina pe fatalitate, balcanic. Nu sunt de părere că dificultățile financiare sunt o cauză a unui comportament necorespunzător, ci sunt mai degrabă o scuză pentru cei care oricum cred că succesul în afaceri înseamnă profitul cu orice preț, fără a respecta regulile deontologice și etica specifică. Cred sincer că nu poți reuși pe termen lung fără respectarea regulilor etice în activitatea pe care o desfășori, fie că ești consultant, furnizor de bunuri sau alte servicii, dar nu aș putea defini o funcție matematică, care să lege profitul de comportamentul etic. Cu riscul de a părea idealist, cred sincer că devierea de la etica în afaceri induce o notă de plată ulterioară mult mai mare!
Cod de etică
În România, nu există un cod de etică pus la punct de oamenii de afaceri sau specialiștii care activează pe plan local, tocmai de aceea a fost preluat codul de etică și conduită profesională acceptat pe plan internațional. Acest cod poate fi găsit cu ușurință pe site-ul asociației, www.amcor.ro, el fiind, așa cum este menționat și acolo, preluat de la FEACO (Federația Europeană a Asociațiilor de Firme de consultanță) și ICMCI (Consiliul Internațional al Institutelor de Consultanță în Management), organizații profesionale de înalt nivel în care AMCOR este membru cu drepturi depline de o perioadă îndelungată. O analiză a acestor organizații (www.feaco.org, respective www.icmci.org) arată similitudinea acestora. Mai mult, ca parte a procesului de acreditare (cu o frecvență de trei ani) din partea ICMCI, AMCOR, pentru a putea certifica un consultant în management, trebuie să facă dovada într-un <statement of equivalence> – declarație de conformitate, că are, aplică și monitorizează un cod de conduită profesională similar celui al ICMCI, a declarat Sorin Caian, președintele Asociației Consultanților în Management din România.
Sursa: Jurnalul de afaceri nr.5, AMCOR