ANAP a anuntat ca incepand cu data de 26.05.2015, data intrarii in vigoare a noilor legi in domeniul achizitiilor publice si totodata a abrogarii prevederilor referitoare la evaluarea documentatiilor de atribuire de catre ANAP, dar si a Hotararii Guvernului nr. 1660 din 22 noiembrie 2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica prin mijloace electronice din Ordonata de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, nu se vor mai putea initia proceduri de achizitie publica. Conform ANAP, aceasta intrerupere este temporara, pana cel tarziu in data de 15 iunie 2016. Procedurile care sunt in acest moment in desfasurare, se vor derula fara impedimente.
Intreruperea este cauzata de disfunctionalitati de natura tehnica si operationala de la nivelul sistemului. Pana la acest moment nu a fost finalizata metodologia referitoare la fluxul de initiere in SEAP a procedurilor de atribuire, care trebuie adaptata la noua legislatie.
Varianta finala a pachetului legislativ a fost adoptata de Parlamentul Romaniei in data de 10 mai 2016 iar, conform ANAP, normele metodologice de aplicare a noilor legi sunt pregatite pentru a fi aprobate in Guvern.
Prin urmare, ANAP roaga institutiile interesate sa aiba in vedere elaborarea si transmiterea spre evaluare a documentatiilor de atribuire incepand cu data operationalizarii sistemului informatic de la nivelul SEAP, adica incepand cu 15 iunie 2016.
In perioada 26.05.2016 – 15.06.2016 se pot derula achizitii directe prin intermediul catalogului electronic de la nivelul SEAP.
Conform unui comunicat oficial ANAP, intreruperea etapei de initiere a procedurilor de atribuire are un caracter tehnic si operational cu un termen maximal de pana la 15 iunie 2016. In cazul in care operatorul SEAP va reusi sa remedieze disfunctionalitatile din sistem intr-un termen mai scurt, atunci repornirea platformei, in vederea initierii de noi documentatii, se va realiza imediat.
Data fiind etapa de planificare si strategia de contractare care stau la baza initierii procedurilor de achizitii publice de catre autoritatile contactante, Agentia Nationala pentru Achizitii Publice aminteste faptul ca necesitatea, oportunitatea si termenul de initiere trebuie sa fie corelate exclusiv cu scopul si obiectul contractului.
Achizitii de urgenta in functie de factori obiectivi
ANAP mentioneaza ca in regimul exceptiilor prevazut de cadrul legal in vigoare, caracterul urgent al achizitiei este apreciat exclusiv in functie de factori obiectivi fara a tine cont de actiunea sau inactiunea initiatorului.
Avand in vedere ca incepand de ieri, 26 mai 2016, prevederile O.U.G. nr. 34/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele ale actelor normative incidente nu mai pot fi invocate ca baza legala pentru initierea unor noi proceduri de atribuire a unor contracte de achizitie publica, ANAP precizeaza ca in perioada in care SEAP are aceste functii suspendate, autoritatile contactante vor putea atribui contracte in vederea satisfacerii necesitatilor stringente aparute in aceasta perioada, prin utilizarea procedurilor care nu instituie obligatia publicarii unui anunt de participare in sistemul electronic national, cu conditia incadrarii in circumstantele de exceptie care permit aplicarea acestora, si cu respectarea celor mentionate in paragraful anterior (e.g. factori obiectivi).
Sursa: Fonduri – structurale.ro