Au fost publicate de către biroul de presă al CNIPMMR.CNIPMMR a publicat cele 12 priorități majore pentru IMM-uri în 2012, după cum urmează:
- Inițierea unei noi Legi pentru întreprinderile mici și mijlocii, care să asigure implementarea deplină la nivel național a Small Business Act (SBA), aplicarea principiului „Reglementati mai întâi pentru IMM-uri” și creșterea treptată de la 0,4% la 1% din PIB a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru finanțarea programelor de dezvoltare, a măsurilor de sprijinire a înființării de noi întreprinderi și de susținere a dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, la nivel național și local, pentru perioadă 2012-2020.
- Creșterea sumelor alocate programelor de înființare și dezvoltare a întreprinderilor mici și mijlocii, cu alocarea prioritara a 300 milioane euro pentru susținerea financiară a programului start-up în perioadă 2012-2014, care va asigură crearea unui număr de 300.000 locuri noi de muncă și creșterea cu 4,26% a PIB în perioadă 2012-2016 (proiect depus de CNIPMMR la Ministerul Finanțelor Publice).
- Adoptarea unui sistem de stimulare a recuperării TVA-ului (proiect depus de CNIPMMR la Ministerul Finanțelor Publice).
- Introducerea bunelor practici ale UE privind activitățile de cercetare-dezvoltare, prin:
– creșterea plafonului deducerii suplimentare la calculul impozitului pe profit pentru cheltuielile de cercetare a dezvoltare de la 20% la: 50 % pentru întreprinderile mari și 75 % pentru IMM-uri;
– deducerea suplimentară din bază impozabila a 50 % din totalul veniturilor obținute din valorificarea brevetelor de invenție rezultate din activitățile de C-D derulate în regie proprie sau subcontractate sau
– reglementarea deductibilității totale a cheltuielilor cu investiții (echipamente, licențe software) la momentul achiziției, dacă acestea sunt efectuate în scopul desfășurării activităților de cercetare-dezvoltare (proiect depus de CNIPMMR la Ministerul Finanțelor Publice). - Revenirea la deducerea integrală a cheltuielilor cu combustibilul pentru vehiculele utilizate pentru deplasări în interes de serviciu (proiect depus de CNIPMMR la Ministerul Finanțelor Publice).
- Relansarea procesului investițional, prin modificarea și completarea O.U.G. nr. 85/2008 privind stimularea investițiilor, aprobată prin Legea nr. 78/2009, precum și prin îmbunătățirea cadrului legal privind schemele de ajutor de stat, cu modificarea criteriilor de acordare pentru a le face accesibile întreprinderilor mici și mijlocii.
- Reglementarea obligației de plată a valorii contractelor de achiziție publică în termen de maxim 30 de zile calendaristice de la recepție, cu sancțiuni ferme (dobânzi și penalități), cu transpunerea Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale (reformare).
- Susținerea dezvoltării IMM-urilor din România, prin:
– Extinderea măsurilor adoptate prin Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, privind protecția împotrivă înțelegerilor și practicilor anticoncurențiale și accelerarea plăților comercianților către toate IMM-urile furnizoare – din industria ușoară, mobilă, produse chimice, etc., care va stimula creșterea producției industriale autohtone și va reduce importurile;
– Instituirea unei rețele de colectare în vederea distribuției produselor tradiționale și locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori și meșteșugări, cu implicarea financiară a fondurilor UE;
– Instituirea obligativității pentru marile lanțuri de magazine de a asigură un spațiu minim de desfacere (30%) pentru prezentarea și comercializarea produselor tradiționale și locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori și meșteșugări. - Instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecărui județ, după model francez, care să asigure realizarea a 3 scopuri: creșterea creditării IMM-urilor, oferirea de soluții întreprinderilor, în special sectorului IMM, pentru a obține finanțări de la bănci și sesizarea Guvernului în cazul apariției unor probleme nerezolvate majore.
- Creșterea absorbției fondurilor structurale prin respectarea strictă a termenelor de finanțare prevăzute în contracte, inclusiv finanțarea în întregime de la bugetul statului a cheltuielilor efectuate, care vor fi ulterior rambursate de CE, inclusiv garantarea creditelor bancare necesare cofinantarii beneficiarilor proiectelor finanțate din fonduri structurale.
- Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative și reducerea numărului de autorizații, avize, licențe și permise pentru agenții economici, cu reducerea a cel puțin 25% dintre acestea (până în prezent 237 taxe și tarife au fost comasate sau eliminate, din 491 existențe la începutul anului 2009).
- Menținerea cotei unice, reducerea fiscalității asupra forței de muncă cu 5 puncte procentuale și reducerea cu minim 25% a numărului de impozite pentru întreprinzători (European Commission Enterprise and Industry, Fisa informativă SBA România 2010 / 2011, număr de plăti de impozite / an în 2011: România 113, raportat la media UE de 16,94).
Sursa: www.immromania.ro